Sophie Marceau 50 fölött is káprázatos színésznő

Sophie Marceau színésznő
Sophie Marceau színésznő

Nehezen hihető, hogy a franciák örökifjú színésznője, a Házibuli című, nagy sikerű film tinédzsere tavaly novemberben belépett az 50 fölött járó színésznők táborába.

A Házibuli folytatódik, színésznő születik

Színes és sokrétű pályát járt be Sophie Marceau (eredeti nevén Sophie Maupu). A Házibuliban megformált tizennégy éves kamasz Vic szerepétől a 2008-ban készült LOL című film főszerepéig, amelyben egy kamaszlány édesanyját játssza.

„Amikor tizenhárom évesen kiválasztottak Vic szerepére, még nem tudtam felmérni azt, hogy ez a szerep milyen mértékben fogja megváltoztatni az életemet. Gyakorlatilag kamerák kereszttüzében nőttem fel, lettem kamaszlányból felnőtt” – nyilatkozta nemrégiben a színésznő. A Házibuli és a Házibuli folytatódik című filmekkel robbant be a köztudatba a nyolcvanas évek elején. Utóbbi filmmel el is nyerte a Legjobb Fiatal Színésznőnek járó César-díjat, alig tizenhét évesen. Az, hogy azóta is a franciák (és a világ) egyik kedvence maradt, ugyanannyira köszönhető az ikonikus tinédzser szerepének, mint a későbbi, sokrétű szerepválasztásainak.

Eszelős szerelem: a színésznő felnő

Első férjének, a lengyel rendező Andrej Zulawskinak volt köszönhető az a radikális váltás. Ennek segítségével végleg megvált az ártatlan tinilány szerepétől az 1985-ös Eszelős szerelem című filmben.

Majd következtek a 90-es évek, amikor párhuzamosan vállalt főszerepeket külföldi és francia filmekben. A rettenthetetlen női főszerepétől kezdve, Anna Karenina megformálásán át, a Világ nem elég James Bond-film Elektra szerepéig. Ide sorolhatjuk Michelangelo Antonioni/ Wim Wenders: Túl a felhőkön című moziját is.

A színésznő a rendezést is kipróbálta

A 2000-es években a színészet mellett rendezőként is debütált. 2002-ben készült el a Beszélj a szerelemről című filmje, amelyben a Zulawskitól való válását idézi meg. A 2007-es, A 401-es szoba titka című film forgatásán szeretett bele színészkollégájába, Christopher Lambertbe, akivel azután hét évig alkottak egy párt. Az –  egyébként Szabó Magdát kedvenc írójának valló  – színésznő az utóbbi tíz évben is sokféle szerepben csillogtathatta meg tehetségét (Anthony Zimmer, Kémnők, LOL, Ne nézz vissza, Elemi szerelem).

„A választásaimat soha nem befolyásolta, hogy ez vajon másnak tetszeni fog-e vagy sem”- nyilatkozta Marceau. Személyiségének a titka ebben az öntudatos természetességben rejlik. Ezért is tudott a franciák kedvence maradni több, mint harminc éven keresztül.

Egy színésznő 50 fölött is elkezdheti vagy nem?

Sophie Marceau-t újabb és újabb filmekben láthatja a közönség, de vajon a mai magyar filmgyártásban milyen az érettebb színésznők helyzete?

Igencsak árnyalt képet kaphatunk egy Básti Julival készített televíziós interjú kapcsán, aki arról beszélt, hogy mennyire nehezen kapnak filmszerepet a negyvenöt év feletti magyar színésznők.

Érdekes végignézni, hogy az elmúlt hét-nyolc év magyar mozifilm terméséből mennyiben játszott főszerepet ötvenen túli színésznő. Főként más történelmi korban játszódó, vagy több generáció történetét elmesélő filmekben láthattunk főszerepben olyan nagyszerű színésznőket, mint Molnár Piroska (Nagy füzet), Törőcsik Mari és Tóth Ildikó (Aurora Borealis), Básti Juli (Anyám és más futóbolondok) vagy Helen Mirren (Az ajtó).

Kivételt képez az Alföldi Róbert rendezte Nyugalom, Udvaros Dorottya főszereplésével vagy Fazekas Csaba Swing című filmje jelentett Csákányi Eszter történetszálával, amelyek napjainkban játszódnak.

Karakterszerepek, meglepetések

Karakterszereplőként már több filmben számítanak az érettebb színésznőkre, akik sokszor mindent belesűrítve ezekbe a szerepekbe nyújtanak feledhetetlen alakítást. Alternatívának az egyre jobban fejlődő televíziós film- és sorozatgyártás tekinthető. Ott, úgy tűnik, több lehetőséget kapnak ezek a fantasztikus színésznők.

Az kétségtelen, hogy ez a tendencia a világ filmművészetében is jelen van. Emlékezzünk, milyen áttörést jelentett az ötvenes színésznők megítélésében, amikor Monica Belucci ötvenegy évesen kapta meg az egyik Bond-lány szerepét a 2015–ben bemutatott Spectre című Bond-moziban.

A film a férfiak irányítása alatt áll, a színésznő csak játszik

Susan Sarandon találóan fogalmazza meg a lényeget: „A filmes iparágat férfiak uralják, akik hozzájuk hasonló emberekről mondanak el történeteket. Márpedig ők fiatalabb nőkkel akarnak együtt lenni, és a szerepeket úgy osztják le, hogy nőket 50 fölött nem nagyon látunk romantikus filmekben. Bár vannak remek szereplehetőségek idősebb korban is, a történeteket tekintve nem számíthatunk nagy változatosságra.”

Nagy nevek a nekik szánt szerepekben

Annak ellenére, hogy az amerikai és nyugat-európai filmiparban is csökkennek a lehetőségei az ötven feletti színésznőknek, azért jóval több filmet forgatnak A-kategóriás, ötven feletti sztárokkal, mint nálunk. Meryl Streep, Juliane Moore, Sandra Bullock, Helen Mirren olyan filmekben szerepelnek, amik azért készülnek el, mert ők és csakis ők játszhatják el azokat a főszerepeket.

De ez jellemző a francia filmgyártásra is. Gondoljunk csak Catherine Deneuve-re, Juliette Binoche-ra vagy Sophie Marceau-ra. Ők minden évben főszerepeket játszanak különböző hangvételű filmekben. Remélni tudjuk, hogy ezek a példák a magyar filmgyártásra is hatással lesznek. És így kiváló magyar színésznők kamatoztathatják tehetségüket a nekik írt főszerepekben.

Manga-Zoltán Zsófia