„Oda tedd, ahol szeretnéd, hogy megcsókoljanak!”

A parfüm: Chanel No 5 (Gail Chandler festménye)
A parfüm: Chanel No 5 (Gail Chandler festménye)

A Chanel No 5. a világ leghíresebb parfümje. A Gabrielle, közismertebb nevén Coco Chanel által lassan száz éve megálmodott illatot még mindig a világ legjobb parfümjei között tartják számon. 

Megszületik az illat

1921-et írunk, Coco Chanel ekkorra már híres a divatvilágban létrehozott újításai miatt. Egy újabb forradalomra készül: elhatározza, hogy megalkotja első parfümjét. tehát nem csak a divat világában próbál szerencsét.  A kor híres parfümkészítőjét, Ernest Beaux-t kéri fel, hogy készítsen egy „női parfümöt igazi női illattal”. Beaux két illatminta-szériát mutat be Coco Chanelnek, az 1-5-ig számozott szériát, valamint a 20-24-ig számozott szériát. Coco végül az 5-ös számút választja ki.

Mivel az ötödik kollekcióját 1921. május 5-én mutatták be, ezért úgy dönt, hogy jó ómenként meghagyja az ötös számot az első parfüm nevében is. Így lesz tehát az új illat neve: Chanel No 5.

Egyszerű, letisztult üveg

Ellentétben a korra jellemző túlburjánzó stílusú üvegcsékkel, Chanel parfümjének stílusa letisztult és egyszerű: felülről nézve az üveg egy gyémánt formáját idézi, egyesek szerint rajzolata a párizsi Place Vendome teret, a párizsi divat szívét idézi meg.

„Az üveg tartalma sokkal fontosabb, mint maga az üveg” – mondta róla Coco Chanel, aki kifejezetten azt kérte a parfüm készítőjétől, Ernest Beaux-tól, hogy legyen az illatban valami szintetikus is, ami illékonnyá teszi a No 5-öt.

A parfüm absztrakt virágcsokorra emlékeztet

A korszakra jellemző volt, hogy elsősorban természetes, virágos illatokat készítettek a parfümgyártók. Az új parfüm többek között bergamott, citrom, Neroli olaj, vanília, rózsa, narancsvirág, szantálfa, ylang-ylang és a szintetikus aldehid keveréke. Az illat végül nyolcvan összetevőből készült el, Chanel egyszerűen csak absztrakt virágcsokorként jellemezte.

Az új illat végül kirobbanó sikert aratott, a Vogue magazin későbbi legendás főszerkesztője, Diana Vreeland szerint ‘ez a parfüm minden nő számára ideális, mindenki az ízlése szerint, bármikor viselheti.’ Így lett a No 5. a modernség szimbóluma, amely szakított minden addigi hagyománnyal az illat, a csomagolás, sőt még a divat terén is.

Száz éve tartja pozícióját a Chanel parfüm

A Chanel No 5. forradalmi újítása révén helyet követelt magának a leghíresebb parfümök között. Az illat mágiájának, na meg a jó marketingnek köszönhetően lassan száz éve még mindig folytatja diadalútját.  A parfüm első ikonikus arca Marie-Hélène Arnaud, Coco Chanel kedvenc manökenje volt még az 50-es években. A modell minden divatbemutatóján ezt az illatot viselte.

Felejthetetlen volt Marilyn Monroe 1953-as nyilatkozata is, amelyben elmesélte, hogy éjszaka csak néhány csepp Chanel No 5.-öt visel magán.

A későbbiekben is olyan ikonikus színészek, művészek reklámozták a parfümöt, mint Catherine Deneuve, Carole Bouquet, Nicole Kidman, Audrey Tautou, Lily-Rose Depp és Brad Pitt.

Érdemes megfogadni Coco Chanel tanácsát ezzel az örök illattal kapcsolatban: oda tegyen néhány cseppet a parfümből, ahol szeretné, hogy megcsókolják.

A No 5 története

(M.Z.Zs.)

A cikk forrása itt >>