Ne dőlj be a zöldre mosás trükkjének! Nem minden környezetbarát, ami zöld!

A zöldre mosás trükkjeit ismerjük fel!
A zöldre mosás trükkjeit ismerjük fel!

A gyártók jól tudják, hogy a fogyasztók szokásai megváltoztak. Mivel egyre többen keressük a fenntartható és zöld termékeket, a cégek igyekeznek könnyen eladható, környezetbarát címkével ellátott árut kínálni. A gond csak az, hogy mindezt anélkül teszik, hogy valóban környezetbarát terméket állítanának elő. Ez a jelenség az úgynevezett zöldre mosás. Nézzük, hogyan is történik a zöldre mosás, és mire érdemes odafigyelni, ha nem szeretnénk áldozatául esni.

Ne a csomagolásról ítélj!

A zöldre mosás egyik klasszikus példája, amikor a csomagoláson zöld leveleket, esetleg vidáman szaladgáló állatkákat láthatunk. Az utópikus kép azonban legtöbbször csapda. A gyártó ugyanis vizualitás útján próbálja elhitetni a vevővel, hogy környezet- és állatbarát terméket árul. Egy hiteles zöld terméknek nincs szüksége ilyen trükkökre, így általában egyszerű csomagolást használ, mindenféle csiricsáré nélkül.

Ne dőlj be a címkéknek!

Előfordulhat az is, hogy a gyártók különböző címkéket ragasztanak a termékre, miszerint az száz százalékban organikus vagy bio. Ezt azonban könnyen megtehetik anélkül is, hogy bárki alátámasztaná az igazukat. Amennyiben nem találsz rá magyarázatot, milyen intézmény igazolta hivatalosan a címkét, a zöldre mosás esete áll fenn.

Ne kapd be a csalit!

Egyes cégek csak bedobnak egy csalit, miszerint termékük újrahasznosított anyagokból készült, esetleg a környezetbarát életmódot hirdeti. Ugyanakkor a gyártónak utánajárva könnyen megtudhatjuk, hogy mennyi hulladékot termel, vagy fenntartható forrásokból szerzi-e be az alapanyagokat. Zöldre mosás esetében nem fogunk háttér információt találni, hiteles zöld termékeknél azonban részletes leírásokat kaphatunk.

Szép szavak a semmiről

Gyakran láthatunk olyan esetet is, amikor a csomagoláson nem is próbálnak hamis képet festeni, egyszerűen csak szavakkal manipulálnak. A “természetes”, “tiszta”, “méreganyag mentes” és a “Föld” tipikus példái a zöldre mosás módszerének.

Irreleváns jelzők

A zöldre mosás egy másik ragyogó példája, amikor a termék olyan jelzőkkel ékeskedik, melyek a környezetvédelem szempontjából teljes mértékben lényegtelenek. Tegyük fel, feltünteti, hogy valami “mentes”, azonban a kérdéses anyag valójában törvény által tiltott, tehát sehogy sem kerülhetett volna bele a termékbe.

Gondolkozzunk nagyban!

Már az is nagy előre lépés, ha vásárlás közben megpróbáljuk kiszűrni, hogy tényleg környezetbarát terméket vásárolunk-e. Ugyanakkor legyünk tudatosak a szolgáltatások megválasztásakor is, és járjunk utána, mennyire környezetbarát az adott cég, amit választanánk. Létezik ugyanis olyan olajtársaság, melynek brosúrájában a természetben pihenő embereket láthatunk. Sőt, olyan bank is, ami amellett, hogy támogatja a klímaváltozás elleni kampányt, szénbányák és olajfeldolgozó üzemek befektetője. Itt az ideje körültekintőnek lenni, és leszámolni a zöldre mosás trükkjét használó cégekkel!

(D.R.) A cikk forrása itt >>

A környezetbarát öltözködés hosszú távon sokkal olcsóbb

Ha a cikkel kapcsolatban bármi eszedbe jutott, írd meg nekünk! Ezt egyszerűen megteheted ide kattintva  >>