Mit árulnak el az álmok az alvás minőségéről?

Az alvás minősége hatással van az egészségünkre
Az alvás minősége hatással van az egészségünkre

Egy élénk álom, aminek minden részletére emlékszünk, ugyanúgy információkat tartogat az alvás minőségéről, mint egy szörnyű rémálom, amiből izzadságban úszva riadunk fel. Ugyanakkor nem csak az alvás minősége állapítható meg álmainkból. Gyakran ugyanis fizikai és mentális egészségünket is tükrözhetik a tudatalattinkból elénk vetülő képek. Olvass tovább, és tudd meg, mit árulnak el álmaink az alvás minőségéről és szervezeted működéséről!

Alvás álom nélkül

Gyakran nehezünkre eshet emlékezni az álmainkra, ami akár az alvási apnoe tünete is lehet. Ilyenkor az alvás nem kielégítő a REM fázisban (amikor a szemünk mozog és a legélénkebben álmodunk), gyakran felébredünk, ez pedig meggátolja az álmodást. Persze nem kell egyből a legrosszabbra gondolni, előfordulhat, hogy csak természetünknél fogva nem emlékszünk rá, mit álmodtunk. De ha emellett az alvási apnoe más tünetei is megjelennek, úgymint a hangos horkolás és kialvatlanság, kezdhetünk gyanakodni.

Azonnali álmodás

Az alvás első pillanatától álomba merülni narkolepsziára utalhat. A narkolepsziás betegek élénkebben és többet álmodnak az átlagnál, méghozzá amint párnára hajtják a fejüket. Amennyiben más tünetekkel karöltve tapasztaljuk a jelenséget, mint például a nappali aluszékonyság, narkolepszia állhat a háttérben.

Rendkívül eleven álmok

Gyakran jelentkeznek különösen élénk és bizarr álmok kreatív személyiségeknél, illetve azoknál, akik meditálnak elalvás előtt. De az is előfordulhat, hogy alvás közben belázasodtunk. A megemelkedett testhőmérséklet ugyanis felgyorsítja a neurotranszmittereket az agyunkban, ami eleven álmokhoz, sőt hallucinációhoz is vezethet.

Lucid álmok

Amikor azt tapasztalod, hogy álmodban is ura vagy cselekedeteidnek, és képes vagy kontrollálni a környezeted, lucid álomban van részed. Ez két alvás fázis között fordulhat elő, például amikor REM fázisból ébredünk fel. A lucid álom annak a jele, hogy sok stressz ér, ami az alvás minőségére is rossz hatással van.

Rémálmok

A rémálmok hirtelen ébredéshez vezetnek, amik semmiképp sem segítenek a pihentető alvás megvalósításában. A gyakori rémálmok okozója lehet poszttraumás stressz szindróma, szorongás, depresszió, de akár skizofrénia és bipoláris zavar is állhat a háttérben. Amennyiben gyakran vannak rémálmaid, beszéld meg orvosoddal, aki segíthet a kiváltó diagnózis felderítésében.

Visszatérő álmok

A visszatérő álmok csakúgy, mint a rémálmok, lezáratlan traumákból, érzelmi nehézségekből adódnak. Nem járnak feltétlenül az alvás minőségének romlásával, kivéve, ha felriadást, ébredés utáni nyomottságot okoznak. A terápiás kezelés segíthet felderíteni és túllendülni a visszatérő álmokat kiváltó megrázkódtatáson.

(D.R.)  A cikk forrása itt >>

Memóriazavar tüneteit észleled magadon? Rossz alvási szokások okozhatják.

Ha a cikkel kapcsolatban bármi eszedbe jutott, írd meg nekünk! Ezt egyszerűen megteheted ide kattintva  >>