Memóriazavar tüneteit észleled magadon? Rossz alvási szokások okozhatják.

A memóriazavar tünetei mindenkit figyelmeztetnek, hogy változtatni kell
A memóriazavar tünetei mindenkit figyelmeztetnek, hogy változtatni kell

Mindenki megtapasztalta már, hogy memóriazavar tünetei jelentkeznek egy átvirrasztott éjszaka után. Ugyanakkor nem szabad elfelejtenünk, hogy a memóriazavar nem csak az alváshiánytól alakulhat ki.

Alvási szokásaink és emlékezőképességünk szoros összefüggésben állnak, tehát az alvás minősége meghatározza az emlékezet pontosságát. Lássuk, hogyan idézhetik elő rossz alvási szokásaink a memóriazavar kialakulását!

Elektromos kütyük

Mobilunk és számítógépünk használata lefekvés előtt hozzájárulhat a memóriazavar kialakulásához. Hogy mi az összefüggés? Az elektromos kütyük kék fénye lassíthatja a melatonin termelést. Ez a hormon felelős az elalvás és ébredés szabályozásáért, tehát segít beállítani a biológiai óránkat. A képernyők hatására azonban borul az alvásciklusunk, ami végül memóriazavar kialakulásához vezet.

Délutáni kávé

A koffein blokkolja az adenozil, azaz az álmosság hormon termelődését. Így ébreszt fel minket reggel, és segít befejezni a napot ebéd után. A késői kávézás azonban akkor is hatással van ránk, ha nem is érezzük. Sokan azt hiszik, így is tudnak aludni, de abba nem gondolnak bele, hogyan. A koffein ugyanis kikezdi az alvásminőséget, ezáltal növelve a memóriazavar megjelenésének kockázatát.

Rendszertelen alvás

A rendszertelen alvás nem csak az alvás mennyiségére és minőségére, de az alvás fázisaira is rossz hatással van. Hogy megelőzzük a memóriazavar kialakulását, érdemes beállítani egy állandó lefekvési és ébredési tervet. Igen, még hétvégén is. Ugyanis ha eltérünk a megszokottól, könnyen lehet, hogy hétfőn REM fázisban ér minket az ébresztő, amitől sokkal nehezebb lesz a felkelés.

Esti pohárka

Ahogy a koffein, úgy az alkohol sem ajánlatos lefekvés előtt. Lehet, hogy az a pohárka bor segít elaludni, később azonban zavart okoz az alvásciklusodban. Sőt újabb alvásproblémák kialakulásához vezet, amilyen például az alvási apnoe.

Altatók

Az altatók – bár segítenek elaludni -, nem helyettesítik a természetes alvást, amire agyunknak szüksége van a megfelelő működéshez. Valamint minél gyakrabban élünk altatókkal, annál nehezebb lesz visszaállni a természetes alváshoz. Kutatások bebizonyították, hogy az altatók szedése gyengíti a kognitív képességeket és memóriazavar kialakulását okozza.

Nem megfelelő környezet

Fontos, hogy a pihentető alváshoz kialakítsuk a megfelelő környezetet. A tiszta, hűvös és sötét szoba alapkövetelmény a zavartalan álomhoz. Így a memóriazavar is könnyedén elkerülhető.

(D.R.) A cikk forrása itt >>

Neked pár óra alvás is elég? Nem biztos, hogy jól érzed.

Ha a cikkel kapcsolatban bármi eszedbe jutott, írd meg nekünk! Ezt egyszerűen megteheted ide kattintva  >>