Melyik napszakban ideális a fehérje bevitel?

A fehérje bevitel is lehet tudatos döntés eredménye
A fehérje bevitel is lehet tudatos döntés eredménye

A megfelelő fehérje bevitel elengedhetetlen a kiegyensúlyozott étrend kialakításához. Azonban tisztában vagyunk vele, hogy mikor és mennyit kellene belőle fogyasztanunk? Ez persze személyenként változó, egészségi állapotunktól és sportolási szokásainktól függően. Mégis, léteznek olyan napszakok, amikor is a fehérje bevitel különösen fontos.

Most megmutatjuk, mikor helyezz hangsúlyt a megfelelő fehérje bevitelre, és mikor érdemes elkerülni a fehérje tartalmú ételeket.

Mikor fontos a fehérje bevitel?

Délután

Délutánonként, amikor a kimerülés kerülget, szívesen nyúlunk egy csésze kávé után. Ez azonban nem tölt fel minket valódi energiával, csak késlelteti az összeomlást. Ahhoz, hogy vércukor szintünk egyenesben legyen, érdemes a fehérje bevitel és a szénhidrát utánpótlás háza táján keresgélnünk. Néhány szelet sajt sós keksszel, vagy egy pohár görög joghurt granolával egészséges uzsonna, ami sokáig telítettségérzetet biztosít.

Edzés után

A fehérje bevitel különösen fontos egy kimerítő edzés után, legyen az izomépítés vagy akár kardió. A fehérjék ugyanis nem csak feltöltenek energiával, de a regenerálódást is segítik. A fehérjéknek köszönhetően új izomrostok jönnek létre, amik elengedhetetlenek, ha erősödni szeretnénk.

Megfázást követően

Amennyiben éppen kilábalunk egy makacs megfázásból, érdemes megemelni a szokásos fehérje bevitel mennyiségét. Ennek oka, hogy a fehérjék nem csak az izomrostok, de más, az egészségünk szempontjából fontos sejtek felépülését is elősegítik. Tehát elkelhet a fehérje bevitel megemelése – az ajánlott mennyiségtől eltérően – , akár napi 46-56 grammig is elmehetünk.

Reggelire

Reggelre kimerülnek energiatartalékaink, amiket legegyszerűbben fehérje bevitel segítségével tölthetünk újra. Éppen ezért olyan jó választás a tojás vagy joghurt reggelire.

Mikor kerülendő a fehérje bevitel?

Lefekvés előtt

A fehérjéket nehezebb megemészteni, éppen ezért lefekvés előtt kerülendő a fehérje bevitel. Amennyiben nem akarunk az álmatlanul az ágyban forgolódni, esti nasinak fogyasszunk inkább szénhidrátokat!

Amikor nem vagy éhes

Nem kötelező nagy csirke vacsorát csapni krumplival, ha éppen nem vagy rá vevő. Amennyiben napközben gondoskodtál az elegendő fehérje bevitel biztosításáról, vacsorára készíts könnyebb fogásokat! Egy saláta, avokádós pirítós vagy zabkása is lehet teljes értékű vacsora.

Ha nem tesz jót az egészségednek

Allergia, genetikai okok és egyéb betegségek is indokolhatják a fehérje bevitel csökkentését. Egyesek ugyanis nehezebben emésztik meg a fehérjéket, ennek ellenére bizonyos mennyiségben mindenképp szükség van rájuk. Ilyen esetekben kövessük az orvos utasításait, és fehérje bevitelünket limitáljunk ennek megfelelően!

(D.R.)  A cikk forrása itt >>

A halfogyasztás jótékonyan hat egészségünkre, de minden másra is?

Ha a cikkel kapcsolatban bármi eszedbe jutott, írd meg nekünk! Ezt egyszerűen megteheted ide kattintva  >>