A magányosság érzése összefügg az egészséggel

A magány érzését lehet enyhíteni
A magány érzését lehet enyhíteni

Azt a megállapítást, hogy az ember társas lény, már jól ismerjük. Alapvetően arra lettünk kódolva, hogy társat találjunk, tartozzunk valakihez. Ez mindaddig jól működik, amíg megtaláljuk a nekünk megfelelő társat, és olyan emberekkel vesszük körbe magunkat, akiket szeretünk. A modern társadalmak egyik „népbetegsége” mégis a magányosság és az elszigetelődés lett. Éppen ezért fontos, hogy tisztában legyünk ennek az állapotnak a hatásaival, és azzal, mit tehetünk ellene. 

Mit jelent a magányosság?

Azzal nem árulunk el nagy titkot, hogy a magány és a társadalmi elszigeteltség nincs jó hatással az emberekre. Fontos azonban tudni, hogy pontosan mit jelentenek ezek a fogalmak. Ha a magányosságra gondolunk, akkor sokunknak teljesen egyedül élő emberek jutnak eszünkbe, pedig ez egészen másképp van a valóságban. Sokszor azok az emberek a legmagányosabbak, akiket látszólag sok ember vesz körül.

A Kaliforniai Egyetem orvosai arra jutottak, hogy a magányos emberek gyakran házasok vagy másokkal élnek, de klinikai értelemben nem depressziósak. Ebből is látszik, hogy nemcsak a kapcsolatok mennyiségét, de a minőségét is figyelembe kell venni. A társadalmi elszigeteltség viszont kevés társadalmi kapcsolatot jelez, így a kívánt és a tényleges társadalmi kapcsolatok között komoly eltérés van.

Az egyedül élők magánya rombolóbb

Nem csak a társas kapcsolatokban élőket érinti mélyen a magányosság érzése vagy az elszigetelődés. Az egyedül élők még inkább ki vannak téve annak, hogy elhatalmasodjanak rajtuk ezek az érzések.  Nagyon fontos megemlíteni azt is, hogy a magányosság nem csak az idősebb felnőtteknél jelentkezhet, hanem nagyon sok serdülőt és fiatal felnőttet érinthet.

A magány erősíti a betegségek kockázatát

Szomorúan hangzik, de a kutatók összefüggést találtak a magányosság és az alábbi betegségek megnövekedett kockázata között.

  • emelkedett stresszhormon-szint
  • ízületi gyulladás
  • 2-es típusú cukorbetegség
  • demencia
  • szív- és érrendszeri betegségek
  • rossz alvásminőség
  • Alzheimer-kór
  • kognitív funkciók romlása
  • depresszió

Ezeket a betegségeket látva kijelenthetjük, hogy a magány és a magányosság egyértelműen hat az egészségre. Fontos, hogy ezekkel tisztában legyünk, mert így lehetünk képesek változtatni az életmódunkon. Ahogy említettük, ez az állapot minden korosztályra veszélyes lehet, ezért kell odafigyelnünk a környezetünkben élőkre, hogy segíteni tudjunk, ha szükséges.

Így hat rád a kutya szeretete

Tennünk kell ellene!

De nem szabad elfelejteni, hogy a magány vagy a társadalmilag elszigeteltség ellen mi magunk is tehetünk az alábbi módszerekkel.

  • közösségbe járás
  • önkénteskedés
  • beszélgetés ismerőseinkkel
  • kutyatartás
  • foglalkozás háziállatokkal
  • kimozdulás otthonról
  • gyakori beszélgetés szeretteinkkel, barátainkkal

Próbálj meg odafigyelni magadra és másokra, ha kell, tegyél azért, hogy ne győzhessen a magányosság érzése!

(H.N.)

A cikk forrása itt >>