Így maradj formában karácsony előtt és után is!

A karácsony is alkalmas tudatos étkezésre
A karácsony is alkalmas tudatos étkezésre

A karácsony és az új év ünnepe nagy családi és baráti összejövetelekkel és étkezésekkel járnak, amelyek nem tesznek jót az emésztésnek és a jó alaknak. 

Annak érdekében, hogy könnyebb legyen elkerülni a túlevéseket, és az új év első fogadalma ne a fogyókúra legyen, adunk néhány tippet. Így kontrolláld az étkezéseket és maradj formában az ünnepek alatt és után is!

Koncentrálj az étkezésre!

Fontos, hogy amikor eszel, fókuszálj az étel rágására, élvezd az ízét és illatát. A kutatások kimutatták, hogy ha étkezés közben másra koncentrálunk, sokkal könnyebben eszünk többet.  Természetesen egy családi vagy baráti vacsoránál érthető, hogy nem csak enni, hanem beszélgetni is szeretnénk, de ilyenkor is próbálj tudatában lenni annak, hogy éppen eszel.

Ne menj el éhesen vásárolni!

Ha üres gyomorral mész el bevásárolni, akkor alapból sokkal több árut fogsz megvenni, mint amire valóban szükséged lenne. Nagyobb valószínűséggel veszel több egészségtelen, hizlaló ételt, mint jóllakottan. Írj bevásárló listát, így kevésbé kap el a vásárlási láz!

Ha a vásárlás során mégis megéheztél, és úgy döntesz, hogy az egyik gyorsétteremben állsz neki enni, akkor próbálj meg a hangoktól és zajoktól mentesebb részre ülni. A kutatások szerint a fények és zajok felgyorsítják az étkezést, így hajlamosabbak vagyunk gyorsabban és többet enni.

Vezess étkezési naplót!

Az étkezési napló segít abban, hogy jobban nyomon kövesd azt, hogy miből és mennyit eszel. Ez különösen fontos egy ilyen időszakban, amikor sokkal könnyebben esünk kísértésbe. Nagyon fontos, hogy a naplóírás esetében teljesen őszintének és szorgalmasnak kell lenned.

Egyél és igyál egy kicsit, mielőtt egy nagy étkezésre készülsz!

Ellentmondásosnak tűnhet elsőre, hogy egy étkezés előtt egyél, de nagyon sokat számít, ha reggel rendesen reggelizel, illetve nem sokkal ebéd vagy vacsora előtt eszel egy kis egészséges harapnivalót. Tovább segíthet egy pohár víz étkezés előtt, így kevésbé fogod túlenni magad a főétkezéseknél.

Használj kisebb tányérokat!

Táplálkozási szakemberek megállapították, hogy a nagyobb tányérokba nagyobb adagokat is szedünk ki. Ha van rá mód, próbálj meg kisebb tányérból enni, ez segíteni fog abban, hogy kisebb adagot szedj ki magadnak. De nemcsak a tányérra érdemes odafigyelni, hanem a kiszedő eszközökre is, mert nagyobb kanállal nagyobb adagot is szedünk ki.

Légy tudatában a környezeti hatásoknak

A karácsonyi és ünnepi vacsorák alkalmával azért is eszünk többet, mert bizonyított, hogy társaságban sokkal többet tudunk enni. Tovább ülünk alapvetően az asztalnál, mert közben beszélgetünk, és amikor elfogyott a tányérunkról az étel, újra és újra szedünk, amíg a beszélgetés tart. Természetesen nem arra utalunk, hogy ne ülj le a családi, baráti asztalhoz. Tudatosítsd magadban ezt a környezeti hatást, és ennek megfelelően étkezz. Egy tanulmány szerint hat vagy több ember együttes étkezésénél akár 76 százalékkal is többet vagyunk képesek enni.

Mozogj rendszeresen!

Egyértelműen hangzik ugyan, de mégis könnyen elfeledkezünk a nagy ünnepi sürgés-forgásban a mozgásról. Mivel ilyenkor jobban időszűkében vagyunk, ezért nem is kell feltétlenül több órás edzésekre gondolni. A lényeg a mozgáson van. Egy nagytakarítás is átmozgat annyira, mint egy edzés, vagy akár a bevásárlás során végzett gyaloglás is hatékony lehet már.

Gondolj arra, hogy mozogsz és ez jót tesz az egészségednek. Egy, a Harvard Egyetem által végzett tanulmány kimutatta, hogy azok az emberek, akiknek azt mondták, hogy az a testmozgás, amit végeznek, elegendő az egészséges életmódhoz és fogyáshoz, többet fogytak, mint akiknek ezt nem mondták. Úgy látszik, a mozgásnak is van egyfajta placebo hatása, úgyhogy gondolj pozitívan minden mozgásra, amit végzel.

(H.N.)

A cikk forrása itt és itt >>