Ha szeretnéd megerősíteni a testedet, ezekkel a tavaszi zöldségekkel kezdd!

A tavaszi zöldségek egyik legfontosabb képviselője, a csodálatos spárga
A tavaszi zöldségek egyik legfontosabb képviselője, a csodálatos spárga

Most, hogy végre érezzük a tavasz első napsugarait, és délután 5 órakor még világos van, kezdhetünk örülni: vége a télnek! A legcsodálatosabb évszakban nem csak a természet éled újjá, de mi is új életre kapunk. Segítségünk is bőven akad, hiszen a tavaszi zöldségek bővelkednek a jótékony hatásokban, melyek szervezetünket is felturbózzák. Mutatjuk kedvenceinket!

Spárga, a tavaszi zöldségek királya

Spárgát mindenképp megéri fogyasztanod: elegáns és különleges köret főételeidhez, ráadásul egészségedre gyakorolt pozitív hatásait is oldalakig sorolhatnánk. Folsav tartalmának köszönhetően védi a szívet és az érrendszert, a benne található vitaminok (A,B,C,E,K) pedig hozzájárulnak a látás és az idegrendszer működésének javulásához. Enyhe vízhajtóként is használható, így különösen hasznos felfázás esetén, valamint alkalmazható egyéb húgyúti fertőzések kezelésére is. 50 felett szinte kötelező eleme az étrendednek, hiszen lúgosító hatása elősegíti a bőr szépségének megőrzését, antioxidáns tartalma pedig lassítja a bőr öregedését.

Medvehagyma

Természetes, hogy a tavaszi zöldségek felsorolásából nem maradhat ki a medvehagyma. Ez a szezonális különlegesség minden évben nagy sláger, nem lehet úgy végigmenni az utcán, hogy ne találkoznál medvehagymát árusító hellyel. Bár biztosan te is tudod, azért mi is felhívjuk a figyelmed: medvehagymát csakis megbízható forrásból vegyél, nehogy mérgező hasonmását, a gyöngyvirágot szerezd be helyette!

Biztos forrásból viszont jó nagy adaggal vásárolj be, hiszen a medvehagyma javítja az emésztőrendszer működését, csökkenti a vérnyomást, segíti a szív-és érrendszer működését, magas C-vitamin tartalma miatt pedig javítja a szervezet ellenálló-képességét is. Ráadásul mennyei íze van, és sokoldalú felhasználhatóságának köszönhetően receptek sorát találhatod hozzá.

Nem hiába volt Popeye kedvence a spenót!

Spenót, avagy paraj
Spenót, avagy paraj

Ha máshonnan nem is, a mesékből mindenki tudja, hogy a spenóttól nagy és erős leszel. Bár óriási muszklikat nem tudunk növeszteni vele, de valóban számtalan pozitív hatása van szervezetünk egészségére nézve. Béta-karotin tartalma nélkülözhetetlen a szemünk egészsége miatt, így rendszeres fogyasztását később még megköszönöd majd magadnak. Gyulladáscsökkentő hatással bír, így nagy segítség sajgó ízületek esetén. A benne levő A-vitamin védi a bőrszövetet, ezáltal redukálja a ráncokat is. Ráadásul csökkenti a vércukorszintet és az antioxidánsoknak hála, normalizálja a vérnyomást is.

Cékla, az örökzöld csodaszer

A céklában rejlő rengeteg kálium hozzájárul a szív egészségéhez, míg nitrogén-monoxid tartalma a vér áramlását és az agy működését segíti elő. 50 felett kifejezetten ajánlott a rendszeres fogyasztása, hiszen segítségével megelőzhető a demencia kialakulása. Javítja a test oxigénfelhasználását, így növeli az állóképességet, valamint májtisztító hatása révén a méregtelenítésben is jó társad lehet.

Tudni kell róla, hogy a benne rejlő pozitívumok leginkább levét fogyasztva tudják kifejteni hatásukat szervezetedre, így érdemes rászoknod a cékla smoothie-ra.

Retek

A retek jótékony hatásai messze földön ismertek, nem csoda, hogy az óvodákban rendszeres része az uzsonnának – még akkor is, ha a gyerkőcnek esze ágában sincs megenni.

Nem kifejezetten tartozik a tavaszi zöldségek közé, hiszen egész évben kapható valamely típusa, tavasztól nyárig a hónapos reteknek van szezonja, mely – akár a többi retek fajta – számtalan kedvező hatással bír. Vitaminok és ásványi anyagok tömkelege található meg benne: A, B1, B6 vitaminok, valamint kalcium, magnézium, réz, mangán, vas és karotin. Javítja a keringést és gyulladáscsökkentő hatással is rendelkezik.

(J.D.) A cikk forrása: HáziPatika, Gyógynövény Lexikon

Tudod, mi az a smoothie? Érdemes megismerned!

Ha a cikkel kapcsolatban bármi eszedbe jutott, írd meg nekünk! Ezt egyszerűen megteheted ide kattintva  >>