Ha a jobb egészségedért napozol, ügyelj a részletekre!

A napozás csodákat tesz az egészséggel
A napozás csodákat tesz az egészséggel

Egészséges, jót tesz a hangulatodnak és még ingyen is van. Mi az? Hát persze, hogy a napozás! Az elmúlt harminc évben sokat riogattak minket a napsugárzás káros hatásaival. Sokan megijedtek a bőrrák kockázatától, és inkább az egész nyarat árnyékba húzódva töltik. Azonban ha betartunk néhány óvintézkedést, nincs mitől félnünk. Sőt, még jót is tesz! 

A napozás elősegíti a megfelelő mennyiségű D-vitamin termelését. Ezáltal akár tizenhat féle rák kialakulását akadályozhatja meg, köztük a tüdő, mell, petefészek és vastagbél rákot is. Emellett csökkenti a gyulladásokat és erősíti az immunrendszert.

Ez persze nem jelenti azt, hogy egészséges lenne hosszú órákat tölteni a napon. A napozás szabályokat kíván, amikkel elkerülhetjük a valóban veszélyes leégést és bőrkárosodást. Lássuk, mikre érdemes odafigyelni, a jótékony napozás érdekében!

D-vitamin mindenekfelett

Korunk, arcszínünk, de még a napszak és lokációnk is befolyásolja, mennyi időt kell napon töltenünk, hogy elegendő D-vitamint termelhessünk. Például egy világos bőrű New York-inak elég 10-15 perc naptej nélkül, hogy megpiruljon. Ugyanez a hatás Kanadában vagy az Egyesült Királyságban legalább 20 perc, fél óra napozás után következik csak be. Tehát minél északabbra élünk, annál több időre van szükségünk a megfelelő D-vitamin mennyiség megszerzéséhez.

Lépésről lépésre

A leégést egyféleképpen kerülhetjük el. Mégpedig ha lassan, lépésről lépésre szoktatjuk bőrünket a naphoz. Pár hét mértékletes napozás segít, hogy elkerüljük a rákvörös állapotot. Akkor is, ha egy szabadtéri program miatt a kellemesnél tovább vagyunk kénytelenek az égő nap alatt ácsorogni. Tehát a kulcsszó a fokozatosság! Semmiképp se próbáljuk egy tizenkét órás napozás alatt felszedni az alapszínünket!

Ne a napozás, a leégés ellen küzdjünk!

A mértékletes napozás jó hatással van egészségünkre. Azonban legyünk figyelmesek! Ha túlzásba visszük és leégünk, azzal növeljük a melanóma (bőrrák) kialakulásának kockázatát. Ahhoz, hogy ezt elkerüljük, be kell tartanunk a következő szabályokat:

  • Sose aludj el a napon, ha nem kented be magad!
  • Ne dőlj be a felhőknek! Ilyenkor is ugyanolyan könnyen leéghetsz, mint napsütésben.
  • Mindig használj naptejet víz közelében és biciklizés közben! A hűs szellő megtévesztő, de a nap attól még éget!
  • Ha sokat kell napon tartózkodnod, viselj kalapot, napszemüveget és világos ruhákat!
  • Keresd meg a lehető legkevesebb vegyszert tartalmazó naptejet!

Most, hogy már mindent tudsz a biztonságos napozás szabályairól, indulhatsz is! Fogj egy jó könyvet, feküdj ki a legközelebbi gyepre, és kezdheted a barnulást!

(D.R.) A cikk forrása itt >>

Hialuronsav, urea, keramid: tudj meg többet a hidratáló összetevőkről!

Ha a cikkel kapcsolatban bármi eszedbe jutott, írd meg nekünk! Ezt egyszerűen megteheted ide kattintva  >>