„Elegem lett, hogy kézben vigyem a retikülömet és elhagyjam” – Olvasói levél

A divat örök, Chanel esetében ez szó szerint értendő
A divat örök, Chanel esetében ez szó szerint értendő

„A nők mindig nagy figyelmet szenteltek megjelenésük legapróbb részleteire is. Minden kor hozta magával a divat kellékeit, amivel kiemelték, vagy éppen eltakarták a hölgyek nőiességét, attól függően, hogy mit várt el az adott kor. Néhány kiegészítő státusszimbólumot is jelentett.” Olvasónk, Ildikó most Coco Chanel örökségéről írt.

A kiegészítők

Voltak idők, amikor megengedett volt a kihívó öltözet, viszont volt időszak, amikor nyakig be kellett burkolózni. Sok minden, ami a nőiességet jelképezte, kortalanná vált, és ha néha el is tűnnek, valamilyen formában itt-ott újra találkozhatunk velük a divat történetében.

Magát az öltözetet mindig is szerették megbolondítani valamivel, vagy magával a különleges anyaggal, figyelemfelkeltő részletekkel, amelyek apróságnak tűnnek, de az öltözködési kultúra, a divat elemeihez tartoznak.

A kiegészítőket ugyan nem számítják a ruhadarabok közé, de egy kalap, egy érdekes sapka, egy sál, egy finom kendő, az ékszerek, az övek, a millió formájú táskák, kesztyűk, ernyők kihagyhatatlanok, hisz ezek a csecsebecsék „dobják fel” az öltözetet.

Coco Chanel rendkívüli üzleti érzékkel ismerte fel, hogy a kifinomult hölgyeket az öltözködés mellett a kiegészítők is nagyon érdeklik.

A fejdísz

Az egyik legrégebbi női kiegészítő. Az elkészítése sokáig igazi iparágként működött: a kis tollakkal, gyöngyökkel díszített daraboktól kezdve a hatalmas, alig tartható kalap különlegességekig fejlesztették a modelleket a mesterek. Aminek természetesen nagy kedvelői a hölgyek és az urak is, továbbá ajándék gyanánt is jó megoldásnak bizonyulhat egy kalap. A kalapszalonok ontották magukból a káprázatos fantáziaszüleményeket.

A Chanel tervezte kalapok egyszerűségük miatt váltak híressé. Egy egyszerű szalmakalap hozta meg az áttörő sikert, amely semmiben sem hasonlított az addigi habos-babos-szalagos kalapokhoz.

Mai viszonylatban az uralkodói házakban láthatjuk még elengedhetetlen kellékként a hivatalos megjelenések alkalmával, és megmaradt továbbra is a nőiesség jelképének.

Mit rejt magában egy női táska?

A ridikül (retikül, szütyő) szintén a kiegészítők tárházát alkotják. Formája, nagysága, anyaga évszázadok alatt változásokon ment keresztül. Hordták derékon, kézben, vállon. A válltáska megteremtője szintén Chanel nevéhez fűződik: “Elegem lett abból, hogy kézben vigyem a retiküljeimet, és elhagyjam őket, ezért ráraktam a táskára egy szíjat, és a vállamra tettem”. A 2.55 nevet viselt válltáskából hatalmas szenzáció lett, mai napig kultikus kiegészítő.

A híres női táska, a 2.55
A híres női táska, a 2.55

Egy női táska tartalma a férfiak számára biztosan rejtély, de gyakran még a hölgyek számára is misztérium, hogy mi rejlik a legmélyén.  Mutasd a táskád, megmondom, ki vagy! Ez valahogy érvényesül is, mert igazán egyedi gyűjtemények szoktak onnan kiborulni. Minél nagyobb, annál változatosabb a felhozatal.

Egy-egy női táska legértékesebb darabja természetesen maga a pénztárca. Amelyben az utóbbi időben egyre kevesebb készpénz van, helyette több bankkártya. Ezt követi a sorban a mobiltelefon, a smink készlet, kulcsok, személyazonosító iratok, ernyő, harisnya és megannyi váratlan szituáció azonnali orvoslásához tartozó cucc. Felmérések alapján egy átlagos női táska teljes tartalma szép kis összegbe kerül.

Ékszerek, bizsuk

Az ékszerek viselése az ősidőkre vezethető vissza. Az első, elejtett állatok fogaiból, kagylóhéjból készült daraboktól egészen a nemesfém és drágakő ékszerekig hosszú múltra tekint vissza a történetük. A múlt század elejéig a nemesfémekből készült, drágaköveket is tartalmazó ékszerek voltak csak elfogadottak. Ezeket persze kizárólag tehetősebbek engedhették meg maguknak.

A 20. század terméke a francia nyelvből származó bizsu (bijou), melynek jelentése csecsebecse, divatékszer, mely nem nemesfémből készült. A bizsuk nem tartalmaznak drágaköveket sem, tulajdonképpen bármilyen anyagból készülhetnek. Egyáltalán nem szégyen viselni őket, sőt, lehetnek ugyanolyan divatosak és tartósak, mint a valódi ékszer.

Hogy ezekre ma már így tekintenek, szintén Coco Chanel érdeme. Ő használt először bizsukat a divatbemutatóin, mert úgy gondolta, a nők igenis viseljenek ékszert, és ha nem tudják megfizetni a gyémántokat, igazgyöngyöket, hordjanak olcsó, de látványos, provokatív utánzatot. Ez sokáig nem volt népszerű elgondolás, de a világválság megváltoztatta a hozzáállást, és igen gyorsan népszerűvé váltak a Chanel-féle izgalmas bizsuk.

Már nem volt szégyen „műékszert” viselni, egyenesen trendi lett. 1924-ben fantázia ékszereket kezdett tervezni és készíteni, népszerűsítette a hosszú, hamis gyöngyfüzért, strassz karpereceket, melltűket. Hangsúlyos bizsui a női öltözék elengedhetetlen kellékei még ma is.

“Egy női parfüm, aminek nő illata van.”

Az illatszer készítés művészete az ókori Mezopotámiában és Egyiptomban vette kezdetét, és tovább finomult Rómában és Perzsiában. Az első írásos emlék egy illatszer készítőről egy négyezer éves mezopotámiai kőtáblán található. A kémikus egy nő volt, Tapputi, aki virágokat, olajat desztillált, majd leszűrte és tárolta az így kapott aromákat.

Az illatokhoz szükséges alapanyagokat évszázadokon keresztül keletről hozatták, hogy minél egzotikusabbak legyenek. Az esszenciák fertőtlenítőként jelentek meg, de keleten a parfümöket már inkább az érzéki örömök miatt használták. A parfümkészítés fejlődéstörténete érdekes elemeket hordoz magán. Igen korán művészetté nőtte ki magát, és a divatvilág elengedhetetlen kiegészítője lett.

A divat fontos kelléke lett: Chanel No 5.

Marylin Monroe és a No 5.
Marylin Monroe és a No 5.

“Az a nő, aki parfümöt nem visel, annak jövője sincsen” – mondta Coco 1923-ban. A Chanel No. 5 minden idők legismertebb és legsikeresebb parfümje. 1921-ben Ernest Beaux, az orosz cári család parfümkészítője fejlesztette ki. Nyolcvan különféle alapanyagot használt fel hozzá.

Azért nevezték el No 5-nek, mert Coco Ernest ötödik illatmintáját találta a legkellemesebbnek, és a No 5. volt az első parfüm, amelyben aldehideket, azaz szintetikus illatkomponenseket használtak. Ezek összetettebbé teszik a parfümöket.

“A parfüm láthatatlan, de elengedhetetlen és pótolhatatlan divatkiegészítő. Jelzi a hölgy érkezését, és emlékeztet rá, amikor már elment.” Coco Chanel.

Coco Chanel megváltoztatta a divatot

Divatújításai, kellékei őt igazolták, mert minden termék, ami a nevéhez fűződik, a mai napig trendi, sokáig hordható. A kiegészítőkkel jól variálható ruha a lehető legjobb megoldás, hiszen a különböző társadalmi helyzetű emberek ugyanúgy hozzáférhetnek, és mindig aktuálisan divatosak maradhatnak vele.

Terjed az öltözködési bunkóság és a toprongy divat – Olvasói levél

Ha a cikkel kapcsolatban bármi eszedbe jutott, írd meg nekünk! Ezt egyszerűen megteheted ide kattintva  >>