Adunk 7 tanácsot, amelyekkel megszabadulhatsz a káros szokásoktól!

A rossz szokások nehezítik az életünket
A rossz szokások nehezítik az életünket

Szokásaink rabjai vagyunk, gyakran észre sem vesszük, hogy milyen mértékben befolyásolják a mindennapjainkat. Szinte mindenkivel előfordul, hogy egy rossz szokását fel akarja számolni, mégsem jön össze. A kezdeti elszántság hamar alábbhagy, és minden megy tovább a régi kerékvágásban. Pedig lehet tenni ez ellen! 

Amikor új életet szeretnénk kezdeni, új célokat tűzünk ki magunk elé. Ekkor tulajdonképpen a régi szokásainkon szeretnénk változtatni, újakat, jobbakat kialakítani helyettük. Ahogyan élünk, az a szokásaink visszatükröződése. Brian Tracy szerint, aki egészséges, annak a szokásai is egészségesek. Aki beteg, főleg azért az, mert a szokásai is egészségtelenek. Ezért nagyon fontos, hogy tegyünk a káros szokások felhagyásáért.

Mutatjuk, melyek azok a módszerek, amelyek segítségével könnyebben felhagyhatunk a rossz szokásainkkal.

1. Akaraterő

Az akaraterő ugyanúgy működik, mint az izom, ha nem használjuk megfelelően, akkor meggyengül, ezért a rendszeres használattal fejleszthető és formában tartható. Első lépésként tehát az akaraterőnket kell megedzeni. Tudatosítanod kell magadban, hogy a kényelmesebb út helyett olykor a nehezebb, de kifizetődőbb utat kell választanod! A titok a rendszerességben van, mivel minél többször cselekszel az új terveid szerint, annál nagyobb az esélye, hogy abból egy szokás fog kialakulni.

2. Tervezés

Ahogy Róma sem egy nap alatt épült fel, úgy a nagy eredmények sem egy nap alatt születnek meg. Első és legfontosabb lépés maga a tervezés. Gondold át részletesen, hogy mit kell megtenned, hogy elérd, amit szeretnél. Légy tisztában a folyamattal is! Erre a folyamatra bizony időt kell szánnod. Lásd egészben a célt, de legyenek határidőkhöz kötött kisebb célok és részeredmények. Sok apró lépéssel többet tudsz elérni, mint néhány naggyal. Mivel bizonyos szokások felhagyása a cél, ezért azzal is számolnod kell, hogy a régi beidegződések megnehezítik a dolgodat.  Vedd számításba ezeket a lehetséges akadályokat is! Ha időközben úgy érzed, hogy az eredeti tervezés nem tartható, akkor szánj időt az újratervezésre is!

3. Elköteleződés

A célok leírása a kulcs a megvalósításukhoz. Amíg nem írunk le egy célt, az inkább csak vágynak tekinthető. Ha fel akarsz hagyni egy rossz szokással, akkor is alkalmaznod kell ezt a módszert! Gondold végig, miről szeretnél leszokni, mi az, amin változtatni szeretnél! Folytasd ugyanazt a menetet, mint a tervezésnél, csak írásos formában! Minél több időt fektetünk abba, hogy elköteleződjünk a szokás felhagyásával, annál nagyobb az esélye, hogy sikerrel visszük végig. Ha nyoma marad az elköteleződésnek, akkor sokkal inkább érezzük a nyomást is, hogy változtatni tudjunk.

4. Sikerélmény

Egy régi, rossz szokás megváltoztatása bizony sok erőfeszítésünkbe kerül. Éppen ezért fontos, hogy legyen sikerélményed is a változásban. Ne felejtsd el, hogy már a részeredményeket is sikernek kell tekinteni! Így ha sikerrel veszed az akadályokat, akkor jutalmazd meg magad valamivel, ami boldoggá tesz! Ha apró jutalmakat rendelsz a részeredmények mellé, akkor sokkal több motivációt fogsz érezni.

5. Társas támogatás

Fontos, hogy ebben a helyzetben támogasson minket valaki. Oszd meg a számodra fontos személyekkel, hogy melyik korábbi szokásodon szeretnél változtatni! Mesélj erről a folyamatról bátran, ugyanis minél többet beszélsz róla, annál nagyobb eséllyel fogsz elköteleződni mellette! Ha támogatnak téged a neked fontos emberek, az még több erőt ad a változáshoz.

6. Kísértés

Egy régi szokást már csak a kísértések miatt is nehéz megváltoztatni. Mindentől meg kell szabadulni, amely a kísértésre adna okot, és könnyen elcsábulhatnánk tőle. Ha kell, szabadulj meg azoktól, amelyek korábban a rossz szokásaid kialakulását elősegítették.

7. Alternatíva

Valamiért eddig része volt a mindennapjainknak az a szokás, amelyen most változtatni szeretnénk. Nem véletlenül, hiszen bár tudjuk, hogy káros ránk nézve, mégis valamilyen pozitív érzést társítunk hozzá. Ha változtatsz a szokásaidon, akkor fontos, hogy a korábbi szokáshoz társuló jutalmazó érzést helyettesítsd valamivel. Ennek alapja lehet a már 4-es pontban említett jutalmazás, de a lényeg, hogy továbbra is leld örömödet az új szokás kialakításában.

Bármelyik szokásodon is szeretnél változtatni, sikerülhet, ha kellőképpen elszánt vagy!

(H.N.) A cikk forrása itt >>

Ha a cikkel kapcsolatban bármi eszedbe jutott, írd meg nekünk! Ezt egyszerűen megteheted ide kattintva  >>