A karácsonyi reklámok egytől egyig az érzelmekre építő marketingből táplálkoznak. Az ünnepek előtti időszakban szinte biztosra vehetjük, hogy a csapból is karácsonyi reklámok folynak majd. De vajon helyén valón lenne az ünnepi marketing? Eléri a kívánt hatást?
A karácsonyi reklámok befolyásolnak
Az érzelmekre építő marketing lényege, hogy az emberek belső lelki folyamataira, belső érzéseire próbál hatni. Például az adománygyűjtő reklámok tipikusan az emberségünket kívánják megszólítani, amikor árván hagyott kismacskákat, éhező afrikai gyerekeket mutatnak. Így tesznek szomorúvá, empatikussá és rávesznek, hogy adakozz.
Mára már a karácsonyi reklámok is átvették az adománygyűjtőkre jellemző, érzelmekre építő marketingstratégiát. Igyekeznek karácsonyi lázat ébreszteni a nézőkben, így rábírhatják őket arra, hogy kedvet kapjanak a vásárláshoz. Csúnya manipuláció ez, mégis működik, így a kereskedőknek eszük ágában sincs leállni vele.
Mitől hatékonyak egy karácsonyi reklámok?
A marketingstratégia akkor működik jól, ha a karácsonyi reklám beszédre buzdítja az embereket, ha megríkatja őket, vagy valamilyen úton-módon megérinti őket. A karácsonyi reklámoknál pedig igencsak gyakori ez a jelenség, ráadásul az ünnepi időszakban fogékonyabbak is vagyunk rájuk. Gyakran azonban átlépik a határt a jóérzés és az érzelmi zsarolás között.
Igazságosak és illendőek a karácsonyi reklámok?
Ott volt például a 2014-es Sainsbury reklám, amely az első világháború ideje alatt történt futballmeccs eseményeire épített, ahol az angolok és a németek a játék erejéig visszavonulót fújtak. Kétségtelen, hogy gyönyörű karácsonyi történet ez, a kérdés csak az, vajon etikus-e marketing célokra használni. Mert sajnos akárhogy nézzük, a reklám készítőinek biztosan nem a „szép történet” volt az első gondolata.
Szólnak érvek mellettük is
Persze nem csak bántani szabad a karácsonyi reklámokat. Érzelmekre való jelentős hatásuk miatt tényleg képesek kihozni az emberekből a jobbik felüket. Arra buzdítanak, hogy segítsünk másoknak, hogy mutassuk ki a szeretetünket, ez pedig egyáltalán nem baj, sőt.
Mutatunk pár híres, karácsonyi reklámot!
Ki-ki döntse el maga, szimpatikus-e neki, amit közvetíteni szeretne, vagy sem!
Ikea | Lift | Augusto Zapiola
director: Augusto Zapiola agency: stvDDB year: 2018
A Coke for Christmas – Official Advert 2016
Coca-Cola’s 2016 Christmas advert is here! Who will you share a Coke with this Christmas? – Find your nearest Truck Stop http://holidaysarecoming.com/trucktour – Win a Truck stop to your home http://holidaysarecoming.com/win – Donate a meal to someone in need with Fareshare and Coca-Cola https://www.cocacola.co.uk/donate
John Lewis Christmas Ad 2017 – #MozTheMonster
Click here to continue the story and make your own monster: http://bit.ly/2mboXgj Joe befriends a noisy Monster under his bed but the two have so much fun together that he can’t get to sleep, leaving him tired by day. For Christmas Joe receives a gift to help him finally get a good night’s sleep.
The Man on the Moon (John Lewis’ Christmas Advert 2015)
This is the story of a young girl called Lily. Looking at the moon through her family telescope one night, she is amazed at what she finds, a man on the moon. Lily watches on as our man goes about his chores, all alone up there.
McDonald’s Christmas ad
Uploaded by Candide McDonald on 2017-11-17.
(M.F.) A cikk forrása itt >>
Ha a cikkel kapcsolatban bármi eszedbe jutott, írd meg nekünk! Ezt egyszerűen megteheted ide kattintva >>